De praktijk > Veel gestelde vragen

Veel gestelde vragen

  • Waarom is een legitimatie verplicht voor inschrijving?

    Sinds 2009 is het wettelijk verplicht om naast uw verzekeringsnummer ook uw burgerservicenummer in uw patiëntendossier te vermelden. Om dit te kunnen controleren vragen wij u naar uw legitimatie. Een geldig legitimatiebewijs is: paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

  • Wanneer moet mijn kind voor het eerst mee naar de tandarts?

    Het is belangrijk dat kinderen op jonge leeftijd vertrouwt raken met de tandarts. Neem ze gerust mee wanneer u zelf voor controle komt zodat uw kind kan wennen aan de omgeving. Heeft u een afspraak voor een behandeling dan kunt u uw kind beter niet meenemen. Vanaf 2,5 jaar is een controle van het gebit van uw kind mogelijk.

  • Ik heb een slecht gebit krijgt mijn kind dat ook?

    Nee, zeker niet! Een slecht gebit is niet erfelijk bepaald maar heeft te maken met poetsgedrag, voeding, speeksel, mondademhaling en stand van de tanden en kiezen. Wij besteden veel aandacht aan de preventie van cariës bij kinderen, pubers en jong volwassenen.

  • Moet ik 1 of 2 keer per jaar naar de tandarts?

    Ons beleid is: van 0 tot 19 jaar minimaal 2 keer per jaar voor controle en daarna op advies van de tandarts. Het aantal periodieke controles per jaar is per patiënt verschillend. Het is verstandig om met uw tandarts te overleggen wat voor u het beste is.

  • Is bloedend tandvlees normaal?

    Nee, bloedend tandvlees duidt op een ontsteking van het tandvlees. Het is verstandig om een afspraak met uw tandarts te maken.

  • Waarom is gezond tandvlees belangrijk?

    Gezond tandvlees zorgt voor een goede houvast van de tanden en kiezen in het kaakbot. Als het tandvlees ontstoken raakt is de kans op parodontitis groot, dit heeft als gevolg dat tanden en kiezen los komen te staan.

  • Wat te doen bij een afgebroken of uitgeslagen tand?

    Bel de tandarts en kom zo snel mogelijk naar de praktijk!
    De eerste 30 minuten zijn erg belangrijk voor de kans op herstel van de tand.
    Bewaar de tand en leg de tand onder uw tong zodat deze in contact blijft met uw speeksel.
    Denk aan het gevaar van inslikken!
    Als dit niet lukt, leg de tand in melk.

    Het is belangrijk dat de tand niet uitdroogt!

    Niet doen: in water leggen, in een doekje doen, in alcohol leggen of afborstelen.

  • Krijgt mijn kind ook fluoride?

    Fluoride helpt gaatjes in tanden en kiezen voorkomen. In de tandpasta’s van tegenwoordig zit voldoende fluoride om gaatjes te voorkomen. Het is daarom ook niet nodig om extra fluoridetabletten te geven aan uw kind.

    Alleen als uw kind een hoog risico loopt op het krijgen van cariës zal de tandarts extra fluoride toepassen.


    Hieronder leest u het algemene fluoride basisadvies:

    • 0 t/m 1 jaar: vanaf het doorbreken van de eerste tandjes: 1 keer per dag poetsen met fluoride-peutertandpasta
    • 2, 3 en 4 jaar: 2 keer per dag poetsen met fluoride-peutertandpasta
    • 5 jaar en ouder: 2 keer per dag poetsen met fluoride-tandpasta voor volwassenen.
    Let op: doorgaan met peutertandpasta als uw kind regelmatig tandpasta doorgeslikt.

  • Moet je een kunstgebit ook poetsen?

    U kunt u kunstgebit, frame of plaatje tijdens de poetsbeurt mee poetsen met een gewone tandenborstel of een speciale protheseborstel. Haal uw voorziening uit uw mond en poets het rondom. Om tandsteen en aanslag los te weken kunt u uw voorziening een paar uur in een oplossing van water met azijn leggen. Een oplossing van water met azijn is beter voor het kunststofmateriaal van uw voorziening dan zuurhoudende bruistabletten.

  • Ik ben zwanger kan ik gewoon naar de tandarts en de mondhygiĆ«niste?

    Ja, u kunt naar de tandarts en mondhygiëniste maar vermeldt altijd voorafgaande aan de behandeling dat u zwanger bent of als u denkt dat u zwanger bent.

  • Wat kan ik doen als ik na de behandeling pijn houdt in mijn mond?

    Als u na de behandeling de pijn aanhoudt, kunt u paracetamol gebruiken. Als de pijn niet overgaat belt u met de praktijk.

  • Wat zijn de kosten van een behandeling?

    De kosten van een behandeling variëren. Voor de exacte kosten van een behandeling kunt u altijd van te voren een begroting (offerte) aanvragen.

    Behandeltarieven kunt u vinden op de informatieve site: www.allesoverhetgebit.nl

  • Wordt iedere behandeling vergoed door mijn verzekering?

    Antwoorden op al uw vragen over uw verzekering vindt u in uw verzekeringspolis. U kunt met uw verzekeraar telefonisch contact opnemen als u er niet helemaal uitkomt. Voor cliënten die verzekerd zijn bij De Friesland Zorgverzekeraar kunt u kijken op www.defriesland.nl

  • Wie kan ik bellen in de avond of het weekend als ik pijn heb?

    Als u in de avond of het weekend een pijnklacht heeft die niet met gewone pijnstilling verholpen kan worden en dus niet kan wachten tot de volgende ochtend of tot na het weekend, dan kunt u een beroep doen op de avond- en of weekenddienst. De dienstdoende tandarts staat vermeld bij spoeddienst en op het antwoordapparaat van de praktijk.

  • Wat voor vullingen krijg ik?

    Voor het maken van vullingen gebruiken wij composiet.
    Composiet is een gevuld kunstharsmateriaal dat verkrijgbaar is in verschillende kleuren en helderheid.

  • Kan ik verdoofd worden als ik dat wil?

    Ja, als u graag verdoofd wil worden tijdens de behandeling bij de tandarts of mondhygiëniste kunt u dit aangeven

  • Wat is een facing?

    Een facing is een laagje porselein of composiet dat passend op een voortand gemaakt wordt.

  • Kunnen mijn tanden gebleekt worden als ik dat wil?

    Ja, wij bleken tanden en kiezen. Wij gebruiken hiervoor de thuisbleek methode. De bleekbehandeling wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar

  • Wat moet ik doen als na het trekken van een tand of kies de wond blijft bloeden?

    Het eerste uur na de behandeling kan de wond nog een beetje bloeden. Spoel uw mond niet met water en spuug alleen het bloed uit. Spoelen en aanraken van de wond kan de bloeding juist weer doen toenemen. Als de wond blijft bloeden pak dan een schoon gaasje, vouw deze tot een kleiner vierkant, leg het op de wond en bijt stevig dicht op het gaasje. Hierdoor geeft u druk op de wond en zal de bloeding stoppen. Houdt dit 30 minuten vol. Blijft de wond na 30 minuten dichtbijten nog bloeden, neem dan contact op met de praktijk.

  • Wat als ik mijn afspraak niet nagekomen ben?

    Afzeggen of het vergeten van uw afspraak
    Wanneer u uw afspraak niet na kunt komen wordt u verzocht uw afspraak minimaal 24 uur van te voren af te zeggen, zodat we een nieuwe afspraak voor u kunnen inplannen. Het kan echter gebeuren dat uw uw afspraak vergeet. Voor uw informatie leest u hieronder wat u van ons kunt verwachten als uw uw afspraak vergeten bent.

    Werkwijze bij niet nagekomen afspraken
    Wanneer u niet op uw afspraak verschijnt en u heeft ons geen afbericht gegeven wordt u gebeld en/of ontvangt u een brief of e-mail waarin wij aangeven wat de gevolgen zijn van uw gemiste afspraak.  

    1e keer niet nagekomen afspraak zonder afbericht
    Bij een eerste niet nagekomen afspraak wordt u gebeld. Bij geen gehoor ontvangt u een brief of e-mail. U wordt vriendelijk verzocht contact met ons op te nemen voor het maken van een nieuwe afspraak.
     
    2e keer niet nagekomen afspraak zonder afbericht
    Bij een tweede niet nagekomen afspraak ontvangt u een brief met de mededeling dat er kosten in rekening worden gebracht. U wordt vriendelijk verzocht contact met ons op te nemen voor het maken van een nieuwe afspraak. U dient de kosten bij uw eerstvolgende bezoek contant te voldoen.

    3e keer niet nagekomen afspraak zonder afbericht
    Bij een derde niet nagekomen afspraak ontvangt u een brief met de mededeling dat er kosten in rekening worden gebracht. U wordt vriendelijk verzocht contact met ons op te nemen voor het maken van een nieuwe afspraak. U dient de kosten bij uw eerstvolgende bezoek contant te voldoen.  

    4e keer niet nagekomen afspraak zonder afbericht
    Bij een vierde niet nagekomen afspraak ontvangt u een brief met de mededeling dat wij afscheid van u nemen als cliënt van de Witte Heren. Alleen voor spoedhulp kunt u bij ons terecht tegen contante betaling.  

    In individuele gevallen kan overmacht of gegronde redenen ons doen besluiten af te wijken van dit protocol. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.